Pozdrawiam ciepło stałych bywalców mojego zacnego bloga. W dniu dzisiejszym będę miał przyjemność zaprezentować Wam to i owo o pewnej kwestii, która zafascynowała mnie osobiście ostatnimi czasy. O czym mowa? Naturalnie chodzi mi o tuleje ślizgowe.
Czego dotyczy ten enigmatyczny termin? Kompozytowymi suchymi tulejami ślizgowymi tytułujemy odmianę suchych, łożysk ślizgowych, których zadaniem jest łożyskowanie obciążone w sposób radialny. Zwykle wykorzystywane są również w sytuacjach, gdzie żądana jest jak najmniejsza przestrzeń zabudowy w poprzecznym kierunku. tego rodzaju tuleje ślizgowe umożliwiają nam produkcję przy oscylacyjnym ruchu, bądź ruszania się w sposób obrotowy. Można je także zamontować tam, gdzie wymaga się wytwórczości bezobsługowej, lub tam gdzie oliwienie może okazać się zupełnie niewystarczające.
Twierdzę, iż powinno się też wtrącić o pokrewnych tematach. Jednym z nich będzie wymiana panewek. To na tyle istotna rzecz, iż w poniektórych typach samochodów awarie tych małych elementów są autentyczną zarazą. Z reguły, kiedy panewka będzie zniszczona i obróci się, zdołamy już być niemal pewni, że silnik nadaje się tylko i wyłącznie na śmietnik. Z tego względu powinno się wymieniać panewki tuż przed usterką, gdyż będzie to wyjście nader tanie i wyraźnie rentowne.
Innym modułem ślizgowym są natomiast łożyska ślizgowe. Jest to takie łożysko, w jakim nie występują praktycznie żadne ruchome czynniki w charakterze pośredniczącym. Czop wału w tego rodzaju łożysku lokuje się przeważnie w cylindrycznej panewce o dopasowaniu, które przeważnie posiada luźny charakter. łożyska ślizgowe jesteśmy w stanie podzielić na kilka kategorii. Pierwszą z nich jest sucha, inaczej taka, gdzie smarowania realizujemy okresowo za pośrednictwem smaru stałego. Często też jest to całkowicie niepotrzebne. Kolejnym wariantem jest powietrzna wersja łożysk ślizgowych. W takich odległość między panewką, a wałem będzie utrzymywany za pomocą charakterystycznej poduszki powietrznej. Będzie ona uzyskiwana zwykle przez sprężony gaz, jaki dostarcza się ze specjalnego pojemnika. Jednakże w łożyskach olejowych, całą obudowę wypełnia oleista substancja.