Koło dwumasowe może być przyczyną nadmiernych wydatków. Winę za to ponosimy przeważnie my – kierowcy. Nieodpowiednia eksploatacja koła dwumasowego to szczególny powód awarii tej części, a ceny nie są niskie.
Jednak czym w ogóle jest koło dwumasowe, potocznie zwane „dwumasą„?
Montowane przed laty koła zamachowe zostały w dużej mierze zastąpione przez dwumasę, ze względu na coraz wyższe momenty obrotowe. W istocie jest to nośnik energii wspomagający pracę silnika. Koło dwumasowe tłumi dodatkowo drgania skrętne w układzie napędowym oraz zapobiega skokom momentu obrotowego. Redukuje także szarpnięcie, które można odczuć w momencie naciskania na pedał sprzęgła, co znacznie wydłuża żywotność skrzyni biegów. Istotną kwestią jest masa tej części. Z upływem lat znacznie ją zredukowano, przyczyniło się to jednak to większej awaryjności i krótszej żywotności, ponieważ dwumas stał się bardziej podatny na drgania. To z kolei może przenosić się na cała skrzynie biegów, dlatego jeśli czujemy jakieś drganie na sprzęgle, bądź z tego obszaru dochodzą jakieś wcześniej nie spotykane dźwięki, należy znaleźć ich źródło, bo zwlekanie nie przyniesie niczego dobrego.
Ceny tych części są wysokie.
Wahają się w kwotach od 500 złotych, do 5000, a w skrajnych przypadkach nawet więcej. Oczywiście ceny są uzależnione od wielu czynników, takich jak klasa, model i marka samochodu. Nie ma określonych zasad i zależności co do cen. Logiczne jednak, że najtańsze będą te, których jest po prostu najwięcej, czyli dwumasy dla najpopularniejszych samochodów. Wtedy relatywnie niskie ceny idą w parze z dosyć dobrą jakością, nie warto więc szukać tanich zamienników, stracimy na tym dwa razy. Regeneracja dwumasy jest rozwiązaniem tańszym, lecz niejednokrotnie skutecznym. Jest tak dlatego, że uszkodzenia zwykle nie są tak rozległe, jak wydaje się wielu przewrażliwionym kierowcą i taka regeneracja dwumasy w wielu przypadkach zdecydowanie wystarcza.
Wnioski nasuwają się same – jeśli nie chcesz płacić za naprawy i wymiany, dowiedz się jak poprawnie używać sprzęgła. Jeśli jednak to konieczne, nie zwlekaj z wizytą u mechanika, może się okazać, że regeneracja dwumasy w zupełności wystarczy.