Sektor motoryzacyjny w Rzeczypospolitej włada swymi zasadami, bywa dosyć szczególny przez wzgląd na arsenał samochodów użytkowanych w obiegu sprzedających i kupujących. Samochody bywają dosyć licznie przyprowadzane z obczyzny od sąsiadów z zachodu, od Niemiec przez Francję, Austrię, Niderlandy, Belgię, a kończąc na Włoszech. Budżet zwyczajnego Kowalskiego nie zezwala na zakup nowego samochodu, tym samym obieg aut z drugiej ręki bywa jeszcze znaczny, a lombardy wypełnione bywają pojazdami z cudzoziemską przeszłością.
Oczywiście tematem bywają nierzadko pojazdy, które są kupowane z historią zagraniczną, a bywająautami powypadkowymi, jakie kupcy kupili w formie uszkodzonej. Pojazd miał stłuczkę czy też, nie daj Boże, kolizję, a w naszym kraju przeszedł kurację leczenia szkód u blacharza, mechanika do lakiernika. Nagminnie zostaje jemu dopisana inna historia jako samochodu bezwypadkowego, z nowiutkim, mniejszym przebiegiem, jaki pozwoli na podniesienie ceny auta, które za granicą stanowiło kłopot dla posiadacza. Niewątpliwie przy stłuczce czy karambolu w Polsce, auta w zdecydowanej większości nie są również reperowane. U fabrykanta dopuszczalna renowacja to koszty, jakie są ani trochę nieopłacalne, a tego rodzaju wymagania często stawia przed nami ubezpieczający. Właściciel musiałby wiele wyłożyć z własnej kieszeni, aby szkody pozostały profesjonalnie wyrównane. Oczywiście przedsiębiorstwa, w jakich mamy wykupione asekurację, nie zadośćuczynią nam strat, broniąc się przeróżnymi rozporządzeniami przy sygnowaniu umowy aktuarialnej. Dlatego często w Rzeczypospolitej występuje odkup szkód, gdzie specjaliści z paru sfer mają własne sposoby i egzekwują odszkodowanie w sposób dozwolony, a równocześnie opłacający się.
Odkup odszkodowania staje się coraz to bardziej atrakcyjny oraz wymusza na ubezpieczycielu odmienne reguły umowy, których nie byłaby w stanie uzyskać jednostka prywatna, jaka podpisała umowę zabezpieczenia.